|
Schemat silnika magnetohydrodynamicznego pokazuje górny rysunek.
Podobnie jak w przypadku zwykłego silnika, podstawą działania silnika magnetohydrodynamicznego jest siła działająca na przewodnik z prądem
gdzie jest indukcją pola magnetycznego, zaś - długością przewodnika.
W silniku magnetohydrodynamicznym prąd płynie przez przewodzącą ciecz,
powodując jej ruch.
Opis doświadczenia:
Przedstawiono dwa modele silnika magnetohydrodynamicznego. Ruch obrotowy cieczy zrealizować można w okrągłym naczyniu, na którego obrzeżach jest elektroda cynkowa, a w środku - pałeczka węglowa (z baterii). Źródłem pola jest duży płaski magnes neodymowy, umieszczony pod naczyniem. Dla uwidocznienia ruchu służy pływający na powierzchni wody pierścień. Model może działać bez zasilania - jest jednocześnie baterią galwaniczną, która wytworzy prąd po zwarciu elektrod. Włączenie w obwód baterii zewnętrznej powoduje jednak powiększenie szybkości obrotowej.
(Model ten widzimy na środkowym zdjęciu w sekcji
Migawki z finalu konkursu, poniżej.)
Silnik liniowy wytwarza ruch postępowy strumienia wody, który powoduje płynięcie modelu lotniskowca (dolna ilustracja). Ruch cieczy uwidacznia ruch strumienia pęcherzyków gazu (Cl2 oraz H2), widocznych na fotografii. Gazy te powstają na elektrodach, jako że przepływowi prądu towarzyszy zjawisko elektrolizy.
|