Pokazowe doświadczenia, zwane inaczej demonstracjami, stanowią jeden z filarów dobrego kształcenia w zakresie fizyki na każdym poziomie: od szkoły podstawowej po uniwersytet. Doświadczenia te stanowią sztukę sama w sobie. Dobra demonstracja to coś więcej niż znajomość fizyki i techniki doświadczalnej. Jej zaprojektowanie i przygotowanie wymaga specyficznego talentu, story pozwoli zaskoczył widza oryginalnym pomysłem ale i trafić w dydaktyczne sedno sprawy.
Celem ogłaszanego konkursu jest wydobycie na światło dzienne często niedocenianych mistrzów demonstracji fizycznej, poszukiwanie nowych talentów i popularyzacja najlepszych pomysłów, które mogły by trafić do szkol i sal wykladowych. Do udziału w nim zapraszamy zawodowców i amatorów, pracowników szkol wyższych, studentów, nauczycieli i uczniów.
Organizatorzy konkursu zdają sobie sprawę z ogromnej różnicy możliwości jakimi dysponować będą uczestni cy. Jednak należy pamiętać, ze w ocenie projektu liczy się oryginalność pomysłu fizycznego, pomysłowość a niekoniecznie wyrafinowanie techniki wykonania doświadczenia, a także prostota jego interpretacji, która stanowi o wartości dydaktycznej demonstracji. Ponadto, celem częściowego przynajmniej zmniejszenia dystansu dzielącego możliwości techniczne uczestników konkursu, Instytut Fizyki UJ oraz Wydział Fizyki i Techniki Jądrowej AGH udostępnia swoje zaplecze demonstracyjne dla wybranych wstępnie projektów konkursowych. A wreszcie, nie ukrywajmy, doświadczenia pokazowe z fizyki są wspaniałą i jedyną w swoim rodzaju intelektualna zabawa, która może być wspólna dla profesora uniwersytetu i ucznia szkoły podstawowej. Zapraszamy do niej wszystkich "fanów"!.
Ponadto Jury zdecydowało wyróżnić i zaprosić do prezentacji poza konkursem, w ramach warsztatów dla nauczycieli, cykl pt. ,,Doświadczenia integrujące'', autorstwa D. Szot-Gawlik i M. Godlewskiej z AP Kraków, ze względu na interesujące zestawienie bardzo prostych doświadczeń, do zastosowania w procesie nauczania ,,Przyrody'' w zreformowanej szkole podstawowej.
Władysław Błasiak | AP Kraków |
Marek Gołąb -- sekretarz | ZOK PTF & IF UJ Kraków |
Andrzej Hrynkiewicz -- przewodniczący | IFJ Kraków |
Zbigniew Kąkol | WFiTJ AGH Kraków |
Andrzej Kurowski | Gimnazjum nr 34 Kraków |
Karol Musioł | IF UJ Kraków |
Tadeusz Skośkiewicz | PAN Warszawa |
Henryk Szydłowski | UAM Poznań |
Bronisław Tokar | Uniwersytet Opolski |
Krzysztof Tomala | IF UJ Kraków |
Józefina Turło | UMK Toruń |
Jacek Turnau | IFJ Kraków |
Andrzej Zięba | ZOK PTF & WFiTJ AGH Kraków |
I NAGRODA
III NAGRODA (przyznano trzy równorzędne III nagrody)
I NAGRODA
II NAGRODA
III NAGRODA
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
WYRÓŻNIENIE
Na podstawie materiałów przygotowanych przez M. Gołębia, A. Sitarza & P. Oramusa
© 1999-2002 OK PTF
*
Kodowanie: ISO-8859-2
*
Ostatnia modyfikacja: 2002-03-08,
K. Malarz
*
Komentarze: ptf@agh.edu.pl