III OGÓLNOPOLSKI KONKURS NA DOŚWIADCZENIE POKAZOWE Z FIZYKI

Kraków, październik 2000

[1996] [1998] [2000] [2002] [2004] [2006]

Pokazowe doświadczenia, zwane inaczej demonstracjami, stanowią jeden z filarów dobrego kształcenia w zakresie fizyki na każdym poziomie: od szkoły podstawowej po uniwersytet. Doświadczenia te stanowią sztukę sama w sobie. Dobra demonstracja to coś więcej niż znajomość fizyki i techniki doświadczalnej. Jej zaprojektowanie i przygotowanie wymaga specyficznego talentu, story pozwoli zaskoczył widza oryginalnym pomysłem ale i trafić w dydaktyczne sedno sprawy.

Celem ogłaszanego konkursu jest wydobycie na światło dzienne często niedocenianych mistrzów demonstracji fizycznej, poszukiwanie nowych talentów i popularyzacja najlepszych pomysłów, które mogły by trafić do szkol i sal wykladowych. Do udziału w nim zapraszamy zawodowców i amatorów, pracowników szkol wyższych, studentów, nauczycieli i uczniów.

Organizatorzy konkursu zdają sobie sprawę z ogromnej różnicy możliwości jakimi dysponować będą uczestni cy. Jednak należy pamiętać, ze w ocenie projektu liczy się oryginalność pomysłu fizycznego, pomysłowość a niekoniecznie wyrafinowanie techniki wykonania doświadczenia, a także prostota jego interpretacji, która stanowi o wartości dydaktycznej demonstracji. Ponadto, celem częściowego przynajmniej zmniejszenia dystansu dzielącego możliwości techniczne uczestników konkursu, Instytut Fizyki UJ oraz Wydział Fizyki i Techniki Jądrowej AGH udostępnia swoje zaplecze demonstracyjne dla wybranych wstępnie projektów konkursowych. A wreszcie, nie ukrywajmy, doświadczenia pokazowe z fizyki są wspaniałą i jedyną w swoim rodzaju intelektualna zabawa, która może być wspólna dla profesora uniwersytetu i ucznia szkoły podstawowej. Zapraszamy do niej wszystkich "fanów"!.


Prace zakwalifikowane do prezentacji w finale


Na konkurs w kategorii otwartej wpłynęło 50 propozycji doświadczeń od 17 autorów, a w kategorii uczniowskiej 32 propozycje od 14 autorów. Jury zdecydowało zakwalifikować do prezentacji w finale, który odbędzie się w Krakowie w Instytucie Fizyki UJ 5 października 2000 r. następujące prace.

Kategoria otwarta

Kategoria uczniowska

Ponadto Jury zdecydowało wyróżnić i zaprosić do prezentacji poza konkursem, w ramach warsztatów dla nauczycieli, cykl pt. ,,Doświadczenia integrujące'', autorstwa D. Szot-Gawlik i M. Godlewskiej z AP Kraków, ze względu na interesujące zestawienie bardzo prostych doświadczeń, do zastosowania w procesie nauczania ,,Przyrody'' w zreformowanej szkole podstawowej.


Jury


Władysław BłasiakAP Kraków
Marek Gołąb -- sekretarzZOK PTF & IF UJ Kraków
Andrzej Hrynkiewicz -- przewodniczącyIFJ Kraków
Zbigniew KąkolWFiTJ AGH Kraków
Andrzej KurowskiGimnazjum nr 34 Kraków
Karol MusiołIF UJ Kraków
Tadeusz SkośkiewiczPAN Warszawa
Henryk SzydłowskiUAM Poznań
Bronisław TokarUniwersytet Opolski
Krzysztof TomalaIF UJ Kraków
Józefina TurłoUMK Toruń
Jacek TurnauIFJ Kraków
Andrzej ZiębaZOK PTF & WFiTJ AGH Kraków

Wyniki


Kategoria otwarta

I NAGRODA


III NAGRODA (przyznano trzy równorzędne III nagrody)

Kategoria uczniowska

I NAGRODA

II NAGRODA

III NAGRODA

W obu kategoriach

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

WYRÓŻNIENIE



Na podstawie materiałów przygotowanych przez M. Gołębia, A. Sitarza & P. Oramusa
© 1999-2002 OK PTF * Kodowanie: ISO-8859-2 * Ostatnia modyfikacja: 2002-03-08, K. Malarz * Komentarze: ptf@agh.edu.pl